12 Ekim 2012 Cuma

Ağda İjlal ve Sukkar Banat

yarabbim,,

cok cok sevdim. dusundumde ben genelde buraya filmlerle ilgili ne vakit soz etmeye gelsem hep cok sevdim diye baslıyorum. arada sevmedigim filmleri de yazayım en iyisi.

simdi gecisler soyle, muzik boyle, hikaye soyle guzel, bizim ve lubnan'lıların kulturu ne kadar benzer, oyunculuk basarılı gibi kalıplarla filmi anlatmak mumkun fakat ben oyle yapmayacagım. sadece hikaye uzerinden gidecegim sanırım, ardından da kadın filmi gibi bulmamdan mutevellit ilk agda deneyimimi biraz anlatacagım. aslında boyle anlatmamalı, bodozlama dalmalı, iste serde var, herneyse.

yıllardan genc kızlık, gunlerden evde pisirilen agda, -hey gidi bilge karasu sen nelere kadirsin, nurlar icinde yatasın- iste o kavurucu yaz gunu, bulundugumuz yer cukurova'da bir ilce. amcamın kızı liseye basladıgında yengem anneme demis ki, biz bu ijlal'den cok cekecegiz hatice, rabbim guzellik vermis, insallah sansı da cirkin sansı olur diye. nitekim yengem yanılmamıs, ijlal'in anası tahtını yapmıs lakin bahtını yapamamıs. zira ijlal bir on dokuz mayıs ertesi bavulunu hazırlamıs geceden, hemen yan avludaki kucuk amcama kahvaltıya gitmis. bavulunu da avludaki portakal agacının altına gizlemis. amcam demis ki hayır olsun yegenim, uzerinde forma gitmedin mi okula? anan yedirmedi mi kahvaltılık, ac mısın? ijlal demis ki, acım emmi, yengem bir sucuk pisirse de yesek? amcam seslenmis yengeme, sakine sucuklu yumurta yap da yegenimle yiyek. yengem kurmus sofrayı ne ekmek derler unuttum simdi ben o kulturle buyumedim zira, tamam hatırladım yufka ekmek, iste yufka ekmeklerini sucuklu yumurtaya bana bana emmili yegenli yemisler. sonra ijlal kalkmıs sofradan, amca demis, helallik ver ben okula gideyim, amcam soyle bir bakmıs ijlal'e,

helal olsun yegenim demis,
nitekim ijlal'i bir daha gormesi icin aradan on yıl gecmesi gerekmis.

aynı kucuk amcam; evden kactıgı bir kurt kocaya vardıgı icin ijlal'i evlattıktan reddeden abisine o benim yegenim deyip kafa da tutmus yıllarca.

sonra gel vakit git vakit, benim batılı annem, bir sekilde ijlal'in kendisine ulasmasından mutevellit, kaynı olan en buyuk amcamı arıyor, diyor ki abi etme eyleme kızın halini bir gorsen. hayal meyal hatırlıyorum o gunu yengem annemim o telefon gorusmesinden sonra on saatlik bir otobus yolculuguyla buraya geliyor ve hep birlikte yengem annem ben ve anneannem gidiyoruz ijlal'e. annem yolda elimi bırakmamam konusunda sıkı sıkı tembihliyor beni, yengem avucuma bir tulbent sıkıstırıyor, diyor ki ijlal ablanı gorunce bunu annem yolladı deyip vereceksin gizlice, sakın beni karıstırma olur mu yegenim. kafam cok karısıyor, olur diyorum. cocugum henuz, gidiyoruz izbe bir eve, ijlal eve girisimizde kosarak anasının boynuna doluyor kollarını, anacıgım diye bir baslıyor aglamaya, aynı anda annem, anneannem, sonradan ijlal'in kvalidesi oldugu ogrendigimiz o aksi teyze hep birlikte koro halinde aglasıyorlar oldukca uzun bir sure.

buyuk amcam yumusuyor, kucuk amcam tam on yıl sonra yegenine kavusuyor. yegeni aynı guzellikte fakat askı ugruna kactıgı adam tarafından aldatılmıs, babasının koluna girip adliyelere gitmis, bosanmıs, artık dul ve eski kocası goremesin diye iki cocugunu alıp kanada'lara gitmis, siyasi meselelerden.

ijlal eski ijlal degil,
bakısları konusması sonuk, usul usul, hep kederli.

iste yıllardan genc kızlık gunlerden evde pisirilen agda oldugu o vakit annemin batılı ve hakikaten bembeyaz tenli sarısın bir kadın olmasından dolayı ijlal deyiveriyor anneme, yenge ilk agdasını ben yapayım yegenimin. annem olur diyor fakat pimpirikli bir annem var. once halamın kızı eczacı, ona gidiyor, canım yanmasın diye bir merhem alıp getiriyor. yaz tatilimizde babamın memleketinde gecirdigimiz o haftayı oyle anıyorum sarı saclı bembeyaz tenli annemle, elinde anestol pomad.

ve ijlal,
analar tahtını yaparmıs yegenim bahtını degil.
artık genc kızsın, bahtın guzel olsun insallah.

gozleri dolu dolu.

ah ijlal,
ben buyudum,
kadın oldum,
bu filmi izledim,
bak neler yazdım.


not: aslında burada yayımlanmak icin yazılmadı fakat yazdıktan sonra oyle sevdim ki, burada okunsun istedim. yeliz'cim tesekkur ederim vesilenle izledim. 

not 2 : sukkar banat filmi bana aradan galiba bir yıl gectikten sonra buraya yazdıklarımı yollama istegi uyandırmıs bir film olmustur vessellam. belki kadın filmi olması sebepli,

bilemiyorum.

2 yorum:

  1. tüylerim diken diken oldu içam:) ne güzel anlatmışsın, çok çok etkilendim.
    vesile olduğum için çok sevindim.
    öperim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben de opuyorum yeliz'cim:)

      cok biz ile alakalı bir film, samimi bir kere, hal boyle olunca insanın aklına ister istemez kendinden bir seyler geliyor vessellam.

      blogspot degismis,
      tam onbir ay olmus yazmayalı,
      yorum nasıl yayınlanır bulana kadar canım cıktı:)

      onerin icin ozellikle tesekkur ederim ayrıca,
      ne iyi oldu da izledim,
      nerelere nerelere gittim bak.

      Sil